Organizacje Pożytku Publicznego i mikroformaty

Mikroformaty (microformats) są umownym rozszerzeniem języka (x)HTML, umożliwiającym opisywanie informacji w sposób zrozumiały zarówno dla ludzi, jak i dla komputerów. W jaki sposób są one związane z OPP? Jednym z najpowszechniejszych zastosowań mikroformatów jest przekazywanie informacji o adresach za pomocą standardu hCard. Ten sposób kodowania adresu zastosowałem w bazie fundacji i stowarzyszeń w Polsce na stronie www.wspomagam.pl.

Jeden procent

Zbliża się czas wypełniania PITów. Dzięki wprowadzeniu możliwości przekazania części swojego podatku na cele charytatywne, polscy podatnicy mogą bezpośrednio wspierać organizacje, które mają status Organizacji Pożytku Publicznego. Aby to zrobić, muszą oni jedynie wpisać dane takiej organizacji na swoim zeznaniu podatkowym, a urzędy skarbowe będą wtedy mogły przekazać wskazaną kwotę (maksymalnie 1% należnego podatku) na konto wybranej fundacji lub stowarzyszenia. Więcej informacji o sposobie przekazania 1% podatku można znależć na stronie Ministerstwa Polityki Społecznej.

Bazy w Internecie

W sieci istnieje już kilka baz Organizacji Pożytku Publicznego. Moja baza OPP wyróżnia się tym, że informacje o fundacjach i organizacjach (nie tylko OPP) umieszczone są w formacie hCard. Format ten umożliwia przekazanie nazwy organizacji, jej danych adresowych i kontaktowych. Umożliwia zatem, poza przekazaniem numeru KRS, REGON lub konta bankowego, zautomatyzowany odczyt tych danych przez oprogramowanie komputerowe, w tym głównie wyszukiwarki, które wspierają mikroformaty, np. Yahoo! Search.

Zalety stosowania mikroformatów

Mikroformaty umożliwiają kodowanie informacji za pomocą klas CSS o specjalnych nazwach. Format hCard wykorzystuje między innymi następujące nazwy: fn, url, email, tel, adr, street-address, locality, region, postal-code. Więcej informacji o stosowaniu formatu hCard można znaleźć na stronie microformats.org.

Dzięki zastosowaniu mikroformatów, umożliwiamy programom komputerowym, w tym głównie wyszukiwarkom, łatwiejsze przetwarzanie danych o osobach i organizacjach. Dane takie są czytelne dla człowieka odwiedzającego stronę, ale są także łatwiejsze do wykorzystania przez komputery. Dzięki stosowaniu mikroformatów, zamieszczamy informacje semantyczne o zawartości strony. Te informacje ułatwiają przetwarzanie maszynowe danych na stronie, czyli ich „zrozumienie” przez komputer.

Przykład formatu hCard ze strony wspomagam.pl:

<div class="vcard">
 <h1 class="fn org">&quot;Farma Na Rozdrożu Dzieciom&quot; w Mikułowej - Mikułowa poczta Sulików</h1>
   <div>KRS: 0000273944</div>
   <div>REGON: 020464675</div>
   <div>Data rejestracji: 2006</div>
<div class="adr">
Adres:
<div class="street-address">Mikułowa 48</div>
  <span class="postal-code">59-975</span>
  <span class="locality">Mikułowa</span> poczta Sulików

województwo <span class="region">dolnośląskie</span>
Tel. <span class="tel">(0-75) 777 65 65</span>
</div>
</div>
Ten wpis został opublikowany w kategorii Internet, Optymalizacja stron i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Organizacje Pożytku Publicznego i mikroformaty

  1. Wojtek pisze:

    Świetna robota z opisem i wdrożeniem mikroformatów w bazie Organizacji Pożytku Publicznego. Rzeczywiście, idealne zastosowanie i wymierne korzyści, szczególnie w katalogu takiego typu. Way to go.

    –W.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>