Nocna optymalizacja – SEOParty 2007

30 czerwca 2007 kilkadziesiąt osób zbierze się wieczorem na pierwszym polskim sabacie SEO i SEM w miejscowości Dzierżązna koło Łodzi. Organizatorami tego spotkania są Michał Makaruk, Kuba Makaruk, Mariusz Janczuk i Tomasz Wieliczko, związani z forum optymalizacji i pozycjonowania stron. Jako ambitny cel, grupa ta przyjęła próbę wyznaczenia przyszłości branży reklamowej w wyszukiwarkach w Polsce na najbliższe miesiące i lata.

Jako pierwsza tego typu impreza w Polsce, spotkanie to wzbudziło duże zainteresowanie wśód osób zajmujących się optymalizacją stron internetowych (SEO), pozycjonowaniem w wyszukiwarkach oraz marketingiem związanym z reklamą wśród wyników wyszukiwania (SEM). Pomimo tego, że w USA i w Zachodniej Europie tego typu usługi są bardzo rozwinięte i oferowane przez wiele firm, w Polsce branża ta zaczyna zdobywać popularność wśród reklamodawców i rozwijać się dynamicznie od niedawna.

Większość polskich reklamodawców korzysta z możliwości reklamy przede wszystkim w wyszukiwarkach Google, Onet i Netsprint. Nie ma natomiast wyspecjalizowanych agencji reklamowych, oferujących kompleksowe usługi dla reklamodawców w jednym miejscu w oparciu o możliwości oferowane przez większość wyszukiwarek. Na rynku zachodnim rynek pośrednictwa SEM przynosi krociowe zyski.

Polskie firmy koncentrują się na optymalizacji stron pod kątem ich „przyjazności’ dla wyszukiwarek, dzięki czemu zawartość takich stron jest lepiej rozpoznawana przez wyszukiwarki. Strony takie, poparte dużą liczbą odnośników do nich z innych ważnych serwisów oraz innymi czynnikami specyficznymi dla każdej z wyszukiwarek, pojawiają się na górze wyników wyszukiwania, dzięki czemu więcej użytkowników na nie trafia, a to z kolei przekłada się na większe przychody w ten sposób zoptymalizowanych serwisów. Takie czynności, zwane z angielska SEO lub po Polsku PiO (Pozycjonowanie i Optymalizacja) mogą znacznie obniżyć koszty reklamy, ale są czasochłonne i wymają dużego doświadczenia od firm oferujących te usługi.

Niektóre firmy, aby uzyskać szybki, lecz krótkotrwały efekt, używają różnych technik w celu zmylenia algorytmów wyszukiwarek. Używając metod zbliżonych do spamu poczty elektronicznej, generują one ogromną liczbę odnośników z róznych stron do strony, którą chcą wypromować. Te działania, po wykryciu przez algorytmy wyszukiwarek, często oznaczają zupełne wykluczenie strony z wyników wyszukiwania i odcięcie strony od źródła użytkowników szukających produktów lub usług. Tak stało się kilka lat temu z serwisem firmy BMW, dla której stworzono dwie różne wersje strony głównej: dla użytkowników i dla wyszukiwarek. Na taką sytuację reagują algorytmy wyszukiwarek uznając, że strona taka może wprowadzać użytkowników w błąd i usuwają ją całkowicie z wyników.

Techniki takie nazywane są Black SEO i w odróżnieniu od SEO, nie są akeptowane przez wyszukiwarki. Obie formy jednak wymagają dużego doświadczenia od firm oferujących te usługi. Na podstawie swoich obserwacji muszą one dopasować swoje sposoby pracy do ściśle chronionych algorytmów wyszukiwarek. Z tego powodu praca taka w większości przypadków opiera się na metodzie prób i błędów i zależy od zdolności ludzi. Dlatego też na początku tego wpisu określiłem to spotkanie jako sabat: spotkanie czarowników, posiadaczy wcale lub mało udokumentowanej wiedzy, którą można wykorzystać w zły lub dobry sposób.

Seoparty, organizowane przez ludzi związanych z forum optymalizacji forum.optymalizacja.com, ma za zadanie promowanie właśnie technik optymalizacji opierających się na współpracy z wyszukiwarkami. Celem jego ma być podsumowanie dotychczasowego stanu rynku SEO/SEM w Polsce i wyciągnięcie wniosków na najbliższą przyszłość. Wnioski te mają posłużyć do stworzenia planów popularyzacji rozwiązań reklamowych w oparciu o wyszukiwarki i do sprowokowania dalszego rozwoju tej branży marketingu internetowego w Polsce.

Patronami imprezy są wyszukiwarki działające w Polsce. Branże SEO, SEM i wyszukiwarek są od siebie zależne. Od jakości stron (SEO) zależy ich pozycja w wynikach wyszukiwania. Im lepiej zoptymalizowana strona, tym ma większe szanse na pojawienie się na samej górze wyników wyszukiwania. Im więcej zoptymalizowanych stron, tym trudniej dostać się innym stronom na znaczące miejsce w wynikach. Im trudniej uzyskać satysfakcjonujący wynik poprzez SEO, tym większe zainteresowanie reklamodawców płatnymi linkami (SEM) i tym wyższa ich cena. Im wyższa cena, tym większe przychody wyszukiwarek i firm oferujących SEM.

Dla użytkownika w końcu nie ma zbyt dużego znaczenia, czy kliknie w link sponsorowany, czy w wynik wyszukiwania pod warunkiem, że oba będą odpowiednio dobrane do jego zapytania i będą spełniały jego oczekiwania konsumenckie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Internet, Optymalizacja stron, Wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>